2025. júl 03.

Touroll Urbano 3 középmotoros elektromos kerékpár teszt

írta: fontecone
Touroll Urbano 3 középmotoros elektromos kerékpár teszt

Nem is olyan régen járt nálunk a Touroll MA2 középmotoros elektromos kerékpár, ami egy rendkívül kellemes meglepetés volt a piacon. Bebizonyította, hogy egy minden szabálynak megfelelő, nyomatékszenzoros középmotorral szerelt pedelec kerékpárnak nem kell egy vagyonba kerülnie. Most pedig megérkezett a „testvérmodell”, a Touroll Urbano 3, ami szinte hajszálpontosan ugyanazt a kiváló műszaki tartalmat kínálja, de egy sokkal letisztultabb, elegánsabb formában. Lássuk, mit tud a gyakorlatban!

touroll-urbano-3-16.jpg

Bevezető – Egyenesen a forrásból

Az elektromos kerékpárok piaca robbanásszerűen növekszik, és egyre többen fedezik fel a pedelec modellek nyújtotta szabadságot és kényelmet a mindennapi ingázásban vagy a hétvégi túrákon. Különösen népszerűek azok a jogszabályoknak megfelelő pedelec modellek, amelyek kiváló ár-érték arányt kínálnak anélkül, hogy kompromisszumot kellene kötni a teljesítmény vagy a felszereltség terén.

Mielőtt belevágnánk a részletekbe, érdemes pár szót ejteni a Touroll márkáról. Ahogyan az Eleglide is, a Touroll a Geekbuying webáruházhoz köthető csoport saját márkája. Bár tesztalanyunk a Geekmaxi.com webáruházból érkezett hozzánk, a tulajdonosi kör ugyanaz. Ez a modell lehetővé teszi a közvetlen értékesítést, szinte egyenesen a gyárból a vásárlóhoz, kihagyva a folyamatból több közvetítőt. Az elv pont ugyanaz, mint az Aldi, Lidl sajátmárkás termékei esetében. Ennek az üzleti modellnek köszönhető a különösen vonzó árazás, amiért cserébe egy teljes felszereltségű, ismert minőségű alkatrészekből álló kerékpárt kapunk. Visszatérve az alkatrészekre, a kétszer ennyibe kerülő bringákba is ezek vannak beépítve. Arra, amire tervezték ezt a termékkategóriát, a napi 5-10 km-es távokra és a hétvégi túrákra gond nélkül teljesíteni fogja.

touroll-urbano-3-0.jpg

Kicsomagolás és összeszerelés - Meglepetések nélkül

A kerékpár egy méretes, gondosan becsomagolt dobozban érkezik. Az összeszerelés folyamata nem tartogat meglepetéseket, és szinte teljesen megegyezik a korábban tesztelt MA2-vel. A dobozban a kerékpáron kívül megtaláljuk a szükséges szerszámokat, a töltőt és a leírást is. A gondos csomagolás ellenére is volt egy két centis festéksérülés a váz alsó részén. Ez javítófestékkel és vízálló PVC kerékpármatricával orvosorva lett.

touroll-urbano-3-1.jpg

Dizájn és kialakítás – Letisztultabb, modernebb forma

Itt érkeztünk el a Touroll Urbano 3 legfontosabb és leglátványosabb újításához az MA2-höz képest. A 36 V 13 Ah (468 Wh) kapacitású akkumulátor itt nem a vázra van rögzítve, hanem elegánsan bele van rejtve az alsó vázcsőbe. Ez a megoldás nemcsak esztétikailag teszi sokkal letisztultabbá és modernebbé a kerékpárt, de a védelemnek is jót tesz.

touroll-urbano-3-2.jpg

Míg az MA2 IPX4-es besorolást kapott, addig az Urbano 3 már IPX5-ös vízállósággal rendelkezik, ami azt jelenti, hogy a kisnyomású vízsugár ellen is védve van. Ez a beépítés miatti masszívabb vázszerkezet egy kis súlynövekedéssel is jár: 25,6 kg-ot nyom, szemben az MA2 24,3 kg-jával, de ez a különbség menet közben egyáltalán nem érezhető.

touroll-urbano-3-3.jpg

Az Urbano 3 egyik legjelentősebb fejlesztése az átlépési magasságban (standover height) rejlik. Míg a Touroll MA2 esetében ez az érték 22,4 hüvelyk (kb. 57 cm) volt, addig az Urbano 3-nál mindössze 17,7 hüvelyk (kb. 45 cm). Ez a jelentős csökkenés drámaian megkönnyíti a fel- és leszállást, ami különösen előnyös sűrű városi forgalomban, gyakori megállások esetén, vagy alacsonyabb testalkatú, illetve mozgáskorlátozott felhasználók számára. Bár mindkét modell ajánlott felhasználói magassága 160-180 cm, az Urbano 3 alacsonyabb átlépési magassága közvetlenül orvosolja az MA2 egyik „hátrányát", miszerint "inkább alacsonyabb termethez" volt ideális. Ez a fejlesztés szélesebb felhasználói kör számára teszi kényelmesebbé és hozzáférhetőbbé a kerékpárt.

touroll-urbano-3-4.jpg

A 6061-es alumíniumötvözetből készült váz átdolgozása némi méretbeli különbséget is hozott – néhány milliméter módosult. A kábelek továbbra is rejtve futnak, az illesztések precízek, a matt szürke-fekete fényezés pedig igazán igényes megjelenést kölcsönöz a kerékpárnak.

Ami a lényeg - A középmotor és a hajtás

A Touroll Urbano 3 szívét egy 250 W / 36 V-os középmotor adja, amely 70 Nm maximális nyomatékot biztosít. Ezek a specifikációk megegyeznek a Touroll MA2 motorjának adataival, ami azt jelzi, hogy a Touroll egy bevált és rendkívül hatékony hajtásrendszerre épít. Az MA2 tesztünkben már kiemeltük ennek a középmotornak a kiválóságát, amely „nyomatékszenzorral természetes és erőteljes rásegítést ad". Ez a motor tökéletesen teljesíti a pedelec szabályozásokat: csak akkor segít rá, ha tekerünk, és 25 km/h sebességnél lekapcsol. 

touroll-urbano-3-nyito.jpg

A középmotor elhelyezkedése a kerékpár vázának közepén jelentősen hozzájárul a jobb súlyelosztáshoz és egyensúlyhoz. Ez stabilabb és irányíthatóbb kerékpározási élményt eredményez, különösen összehasonlítva az agymotoros rendszerekkel, ahol a motor súlya a kerékben összpontosul. A középmotor a pedálozás ritmusához igazodva adja le az erőt, ami sokkal természetesebb érzést nyújt, mintha egy külső erő tolná a kerékpárt.  
touroll-urbano-3-6.jpg
A beépített nyomatékszenzor a rendszer kulcsfontosságú eleme. Ez a szenzor érzékeli a pedálokra kifejtett erőt, és ennek megfelelően szabályozza a motor rásegítését. Az eredmény egy rendkívül reszponzív és sima teljesítményleadás, amely úgy érződik, mintha a saját láberőnk megsokszorozódna. Ez a technológia különösen előnyös emelkedőkön, ahol a 70 Nm nyomaték könnyend tekerést tesz lehetővé, még terhelés alatt is. A motor hatékonysága emellett hozzájárul a meghosszabbított hatótávhoz, maximalizálva az akkumulátor energiájának kihasználását. A Touroll ezzel a középmotoros megoldással egy olyan technológiát kínál ebben az árszegmensben, amely sok prémium kategóriás e-bike-ra jellemző, ezzel is aláhúzva a márka ár-érték arányra való törekvését.
touroll-urbano-3-7.jpg
Ahogyan az MA2, ez az e-kerékpár is kétféle érzékelővel van felszerelve. A nyomatékérzékelő a motor alsó csapágycsapágyába van integrálva, hogy reagáljon a pedálozási erőre, míg a sebességérzékelő a hátsó kerékre van szerelve, hogy figyelje a kerékpározási sebességedet

Fékek és váltó - Apró, de annál fontosabb fejlesztés

A Touroll Urbano 3 biztonságáról hidraulikus tárcsafékek gondoskodnak. A féktárcsák átmérője 160 mm, ami megegyezik az MA2-ével. Azonban egy apró, de annál fontosabb fejlesztés történt a tárcsák vastagságában: az Urbano 3 féktárcsái 2,0 mm vastagságúak, szemben az MA2 1,8 mm-es tárcsáival. A vastagabb féktárcsák általában jobb hőelvezetést biztosítanak, és ellenállóbbak a deformációval szemben intenzív vagy hosszan tartó fékezés során, ami növeli a fékrendszer biztonságát és élettartamát. 

touroll-urbano-3-8.jpg

A sebességváltó változatlanul egy hét fokozatú Shimano Tourney  – ebből kifolyólag a váltórendszer egy belépő szintű megoldás, de a városi, túrázós közlekedéshez minden igényünket kielégíti. Magasabb sebességen (például erős emelkedőn letaposva) egy-egy váltásnál érezhető, hogy ez egy egyszerűbb szett, de általában tökéletesen működik. A rásegítés maximális gyári határai megegyeznek a szabványos pedelec-előírásokkal: 25 km/h. Ezt feloldhatjuk, ekkor 31 km/h-ig segít a motor. Azonban a teljesítmény kijelzőn a tízes skáláján jól látható, hogy folyamatosan csökken a rásegítés, a motor szinte semmit sem segít. A saját láberőnktől függ az elérhető maximális sebesség.
touroll-urbano-3-9.jpg

Felfüggesztés és kényelem - Jobb rajta ülni

A villás felfüggesztés ismét 80 mm rugóúttal rendelkezik, zárható (lockout) csillapítással. A teszt során megállapítottuk, hogy egy átlagos városi ingázásnál ez bőven elegendő, sőt a durvább borításokat is megfelelően kisimították. Csak komoly, 100 kg feletti terhelésnél tapasztaltuk, hogy a villa végül „odacsap” a végállásnak – ugyanaz a jelenség, amit az MA2-nél is leírtunk (a 80 mm-es villa ilyenkor eléri a rugóút végét).

touroll-urbano-3-10.jpg

A 27,5×2,1 colos Kenda gumik tovább növelik a menetkomfortot,  jól tapadnak aszfalton és könnyebb földutakon is, tovább csillapítva a rázkódást. A kormány kényelmét fokozza az állítható kormányszár és a finoman párnázott markolatok. További pozitívum, hogy a nyereg egy picit kényelmesebbnek bizonyult, mint az elődmodellé.

Kijelző és vezérlés – Most mutatta meg, mit tud

A Touroll Urbano 3 ugyanazt az LCD kijelzőt használja, mint az MA2, de most tűző napsütésben próbálhattuk ki igazán. Meglepő módon minden adat tökéletesen olvasható maradt, még a legerősebb napfényben is.

touroll-urbano-3-11.jpg

A kijelző minden lényeges valós idejű adatot megjelenít, beleértve a sebességet, a rásegítés szintjét, az akkumulátor töltöttségét, a gyalogos üzemmódot, a megtett napi és összes távolságot. A bal alsó sarokban lévő teljesítménymonitort, amely a motor által leadott erőt mutatta egy tízes skálán, ismét elnyerte a tetszésünket. A vezérlés is ugyanaz az egyszerű és intuitív megoldás, a kormányon elhelyezett gombokkal könnyedén válthatunk az öt rásegítési szint között.

Praktikus kiegészítők - Itt sem spóroltak

A Touroll Urbano 3 a Touroll MA2-höz hasonlóan „gazdag alapfelszereltséggel” érkezik, ami jelentősen növeli a kerékpár használati értékét és praktikumát a mindennapi életben. Ez a bőséges felszereltség egyértelműen a Touroll márkára jellemző, és kiemeli a versenytársak közül ebben az árszegmensben. 

touroll-urbano-3-12.jpg

Az alapfelszereltség része a teljes fedésű fém sárvédő, amely hatékonyan véd a felverődő víztől és sártól, így minden időjárási körülmények között kényelmesen használható a kerékpár. A masszív csomagtartó elengedhetetlen a bevásárláshoz, táskák szállításához vagy akár egy gyermekülés rögzítéséhez (bár a terhelhetőséget mindig ellenőrizni kell). 
touroll-urbano-3-13.jpg
A biztonságot az EU StVZO-tanúsítvánnyal rendelkező első és hátsó lámpák garantálják, amelyek biztosítják a láthatóságot és a biztonságot éjszakai vagy rossz látási viszonyok között is. A csomagban természetesen megtalálható a stabil kitámasztó is a kényelmes parkoláshoz.

Akkumulátor és a valós hatótáv - Tudja azt, amit ígér

A hatótávtesztet szinte teljesen azonos körülmények között végeztük, mint a Touroll MA2 esetében, egy fontos különbséggel: a terhelés és a hőmérséklet most jóval nagyobb volt. Míg az MA2-t 65 kg-os terheléssel, kellemes tavaszi időben teszteltük, addig az Urbano 3 nyergében egy 100 kg-os pilóta foglalt helyet, méghozzá a kánikula kezdetén, 33°C-os hőségben.

A tesztútvonal ismét magában foglalta a Kalocsa–Paks Duna-híd meredek emelkedőjének megmászását mindkét irányból. Egy 40,2 kilométeres túra végén, amely során a maximális sebességünk elérte a 36,2 km/h-t is, az akkumulátor töltöttsége 47%-on állt. Ez egy rendkívül meggyőző adat, figyelembe véve a jelentősen nagyobb terhelést és a hőséget. Ebből könnyen kiszámolható, hogy normál körülmények között, vegyes használattal a 80-100 km-es hatótáv teljesen reális elvárás.

touroll-urbano-3-14.jpg

A töltési idő megegyezik, 5-6 órával számoljunk, hiszen itt is egy 36 V 13 Ah (468 Wh) kapacitású akkumulátorunk van.

touroll-urbano-3-15.jpg

Előnyök és Hátrányok

Az alábbi táblázat összefoglalja a Touroll Urbano 3 legfontosabb erősségeit és gyengeségeit, összehasonlítva azokat a Touroll MA2 tesztben megfogalmazottakkal:

Előnyök (Pro) Hátrányok (Kontra)
Döbbenetes ár-érték arány: Prémium tudás a hazai árak töredékéért. Alap szintű váltó: A Shimano Tourney magasabb sebességnél kevésnek bizonyulhat, bár a középmotor ereje kompenzálja.

Kiváló középmotor: A 70 Nm-es motor nyomatékszenzorral természetes és erőteljes rásegítést ad.   

 

Felfüggesztés korlátai: A teleszkóp nagyobb (100 kg feletti) terhelés alatt felüthet, bár az Urbano 3 általános kényelme javult.    

 

Bizonyítottan nagy hatótáv: A 100 km-es hatótáv valós körülmények között is elérhető.   

 

Műanyag pedálok: Bár jó minőségűek, ebben a kategóriában egy fém pedál elvárható lenne (valószínűleg megmaradt az MA2-ből).    

 

Erőteljes hidraulikus fékek: Megbízható és jól adagolható fékerő minden helyzetben, vastagabb (2.0mm) féktárcsákkal.   

 
 

Gazdag alapfelszereltség: Masszív csomagtartó, fém sárvédők, STVZO által tanúsított lámpák, oldalsztender, szerszámkészlet.  

 
 

Praktikus megoldások: Könnyen kivehető, beépített akkumulátor, állítható kormányszár, kényelmes nyereg, alacsonyabb átlépési magasság.   

 
 
Magasabb vízállósági besorolás: IPX5 védelem a jobb tartósságért.

Összegzés – Egy szinttel feljebb

touroll-urbano-3-5.jpg

A Touroll Urbano 3 gyakorlatilag az MA2 továbbfejlesztett változata: ugyanazt a remek középmotoros, nyomatékszenzoros rendszert kínálja, de elegánsabb, vázba rejtett akkumulátorral, jobb vízvédelemmel és néhány kényelmi fejlesztéssel. Aki egy megbízható, erős, jogszabályoknak megfelelő és nem utolsósorban rendkívül jó ár-érték arányú középmotoros, nyomatékszenzoros, hidraulikus fékekkel és zárható (lockout) teleszkópvillával ellátott elektromos kerékpárt keres, annak a Touroll Urbano 3 tökéletes választás. Ideális társ a mindennapi ingázáshoz és a hétvégi túrákhoz egyaránt.

Hol és mennyiért?

Touroll Urbano 3 középmotoros elektromos kerékpár a Geekmaxi lengyelországi raktárából lehet rendelni, gyors, vámmentes szállítással. A BKMXBFPE kuponnal jelenleg 996,55 euróért vásárolható meg, ami 398 500 forintnak felel meg.

A termék EU raktárból érkezik, a rendelést követően 3-8 munkanapon belül. Nincs további szállítási díj, VÁM, ÁFA és egyéb hercehurca, annyit fizetünk, amennyi fentebb írva van! 

 
Szólj hozzá

Touroll Urbano 3 középmotoros elektromos kerékpár teszt