2023. aug 07.

Engwe X24 elektromos fatbike teszt

írta: fontecone
Engwe X24 elektromos fatbike teszt

Az Engwe a frankfurti Eurobike 2023 kiállításon, amely Európa egyik legnagyobb kerékpáros szakkiáltása, mutatta be az X26-ot. Ennek az innovatív és fejlett elektromos kerékpárnak a továbbfejlesztett kistestvére, az Engwe X24 elektromos fatbike, melynek egyik előszériás példányát, a hivatalos premier előtt volt lehetőségünk letesztelni. 

engwe-x24-nyito.jpg

Ma már sokféle elektromos kerékpár márka kapható. Rengeteg nagy múltú cég fordította figyelmét az e-bike-okra, de a piac peremén olyan feltörekvők is jelen vannak, mint a 2014 óta tevékenykedő Engwe. A kínai gyártó kezdetben az Egyesült Államokban értékesített, az Engwe most már a másik két nagy elektromos kerékpárpiacon, az EU-ban és az Egyesült Királyságban is árul 

A gyártó azt állítja, hogy évente több mint 100 000 e-biciklit adnak el - bár ezt nehéz ellenőrizni, egy gyors pillantás a Trustpilot oldalra azt mutatja, hogy a kézbesítési késésekkel vagy szállítási sérülésekkel kapcsolatos eseteket leszámítva sok elégedett ügyfelük van.

engwe-x24-1.jpg

Ahogyan sok őrültség, úgy az első tömegtermelésben készülő fatbike (Surly Pugsley) is Amerikából származik. Az X24 egy brutál nagy és nehéz dobozban érkezett, a rajta lévő „DISIGNED IN CALIFORNIA" felirat sok mindent elárul. Bár ott készül - de ez már egyértelműen nem a „kici ócó" kínai minőség.

engwe-x24-2.jpg

Bontsuk ki és rakjuk össze ezt a hármas felfüggesztéssel, dupla akkumulátorral, hidraulikus fékekkel, 1200 W-os motorral és összecsukható dizájnnal rendelkező monster bike-ot. A doboz kinyitásakor, illetve az oldalának kivágása után - lehetetlenség egy embernek kiemelni a dobozból - a sok csomagolóanyag és a hátsó levegős rugóstag döbbenti le az egyszerű halandót. Az biztos, hogy mi nem fogunk hisztizni a szállítási sérülések miatt, egy hímestojás sem sérülne meg, ha ennyire be lenne bagyulálva. A hosszas szállítási idő miatt sem volt okunk toporzékolni, a motyó lengyel raktárból jött, pikk-pakk, 3 munkanap eltelte után már hívott a UPS futár „Szia, van egy bazi nagy csomagod" kezdetű telefonbeszélgetéssel.

engwe-x24-3.jpg

Az összeszerelés a kormány rögzítésével kezdődik, itt négy darab csavart kell fixálni, valamint a központi kijelző elektromos vezetékét kéretik összedugni. Az első kerék beszerelése a következő lépés, ehhez mi fejtetőre állítottuk a gépet, majd az átmenő tengelyt rögzítettük az anyacsavarokkal. Ezután az első lámpát szereltük fel, melyet egy önzáró anya fog. A csomagban az összeszereléshez szükséges eszközök megvannak, de egy rendes férfiembernek legyen már „saját szerszáma", szóval mi az Engwe által mellékelteket nem használtuk.

engwe-x24-4.jpg

Következő lépésben az első és hátsó ülést - amely igazából csomagtartó, a hozzá való utazótáska még nem érkezett meg - kell feleszkábálnunk. Az ülés nagyon kényelmes, a 117 kilométeres tesztkör után sem volt gond a hátsó fertályunkon. A csomagtartó ellenben gagyi, 4 csavaros műanyag csúszó tipli és egy rögzítő csavar fogja, szóval személy szállítása tilos rajta! Utolsó lépésként a pedálokat raktuk fel, némi kenőanyag kíséretében. Felpumpáltuk a kerekeket a max,1,4 baros értéke és az akkumulátorok is feltöltésre kerültek.

engwe-x24-5.jpg

Összeált a kép, nézzük meg mivel van dolgunk. Ez egy elektromos kerékpár, amely motorkerékpárnak hat. Mégis csak pedálok vannak rajta, szóval ez a fatbike, egy offroad dirtbike, esetleg az extrém erős váz, az összteleszkóp és a nagy tömeg miatt down-hill, de látszik rajta, hogy elsősorban hegyes terepre, földutakra, erdőbe való mountain bike. Mégsem, mert vázgeometriája alapján magas építésű trekking, avagy szilárd burkolatú, esetleg föld- vagy murvás útra való túra bringa.

engwe-x24-6.jpg

Nem igazán lehet bekategorizálni a gépet, végre egy olyan valami, ami nem utánoz senkit - elég telefonos fronton az iPhone majmolásra gondolni -, ez bizony egyedi, abszolút innovatív elektromos bringa. Na de milyen?

engwe-x24-7.jpg

Felületes szemlélődőt sem lehet azzal átverni, hogy ez egy pedelec. Ugyan a gázkar letiltható, levehető, beállítható az is, hogy a rásegítés csakis pedálozás közben és mindössze 25 km/h-s sebességig legyen aktív, a motor pedig alapból kikapcsol fékezéskor.

engwe-x24-8.jpg

Az Engwe X24 egyértelműen e-bike, nem pedál, hanem „gázkar” működtetésű, akár emberi erő nélkül, önálló haladásra is képes, vagyis alapból a segédmotor kategóriába sorolt. Egyébként köztudott, hogy hazánkban 250 W-tól már segédmotoros kerékpárnak számít a kerékpár is, rendszám ugyan nem (több EU országában kell), de biztosítás kötelező hozzá, és Sm, vagy B-s jogosítvány is. Az elmélet ez, a gyakorlat az, hogy a kutya, de legfőbbképpen a rendőr sem nézi – és nem is tudja ellenőrizni – a kerékpárunk teljesítményét és sebességét.

engwe-x24-9.jpg

Miután ezeket tisztáztuk, az összeszerelt, de nem átnézett - bízva a kínai minőségellenőrzésben mert, ha meg kell ba... - szörnyeteggel megkezdtük a nyúzópróbát. A lenti videóban látható emelkedőket, dombokat, lépcsőket jó sokszor megmásztuk és végsebesség tesztet is többet nyomtunk. Az első örült menetben, 89 kilométer után merült a gép 11%-ra, ami ledöbbentő. Ahogyan az a videónkban kiszúrható, a vasparipát összehajtottuk, "bedobtuk" az autó csomagtartójába és egy profi kerékpárszervízben véleményt formáltattunk az X24-esről.

A szervízt egy szintén tűzóltó kolléga üzemelteti, róla elég annyit tudni, hogy Downhill és Enduro Országos Bajnokságokon indul és több szép dobogós eredménye van, ja és minden szabadidejét a kétkerekűekre áldozza.

engwe-x24-10.jpg

Az első tesztkör után, a szaki véleménye „ez érdekes, de ku... jó", de nézzük részletesebben. A kormány szuper, a dőlésszög több stílushoz is beállítható. Az előfeszítési, illetve fixre zárási lehetőséggel rendelkező első csillapítás, a fékek és a pedálok kiválóak, ilyennek kell lennie. A középső mechanikus rugó és a hátsó levegős rugóstagok csúnyán túlméretezettek, alig van csillapításuk, de ezekhez a duci gumikhoz nincs is szükség ezekre, szóval ezek látványelemek. Pedálszenzor vagy nyomatékszenzoros a gép? Hát a fokozatos és finom nyomaték leadás alapján ez nem derül ki, szóval hű-ha, ez egyre jobb.

engwe-x24-11.jpg

Elsőként a levegőnyomást néztük meg a hátsó telóban, a gyártó 120-180 PSI értéket ad meg és gyárilag 155-re van állítva a levegőpogácsába a nyomás. Ezeket az értékeket nem tudni, hogy melyik „mérnök zseni" találta ki. Mi felejtsük el és 20,5 PSI-re lőjük be, így lesz hátsó lengéscsillapítás, 40 milliméteres rugóúttal. Első hiba kipipálva. A középső csillapítás 340 kilogrammos terhelést bír, szóval papa, mama és a gyerekek is egyszerre felülhetnek, akkor lesz jó a rugózás. Azaz mégsem, mert a bringára maximum 150 kilogrammos „emberke" ülhet, vicces.

engwe-x24-12.jpg

A következő hiba megoldása már „fizetős mutatvány" volt. Az első hidraulikus fék csövet kellett 2 darab kábelkötegelővel pluszban rögzíteni (a kötegelőből 100 darab került 160 forintba).

engwe-x24-13.jpg

Mielőtt nagyon belemerülnek a „szar kínaizásba" nagyítsunk rá és nézzük meg a műhelybe betolt Engwe X24 hátterében látható, 1 millió forinttal drágább, Stuttgartban fejleszt és szintén Németországban, Emstekben gyártott bringát. Van baj bőven, szóval a 2-3 milliós gépeket - és a drágábbakat is - lehet „fikázni", nem vetítünk (ahhoz egy másik moziba kell beülni) az Engwe sem hibátlan.

engwe-x24-14.jpg

Az összeszerelési minőség tökéletes, a csavarokat nem kellett utánhúzni, a fékek és a váltó sem igényelt állítást, a 6061 alumíniumötvözetű vázon a hegesztési varrattokat szépen eldolgozták, nem is látszanak, a szétkapott Focus JAM2-őn ezek például csúnyábbak. Az Engwe X24-en érződik, hogy ez már nem az „olcsó kínai", európai vagy inkább az USA piacra van tervezve. Majdnem tökéletes minden, egyedül a küllők fűzésére figyelhettek volna, odaát a Népköztársaságban, mert az kissé igénytelen, bár az esztétikát leszámítva semmi jelentősége nincsen ezeknél a traktor gumiknál. Lenti képen jól látható a sima ebike 29 x 2,1 hüvelykes és fatbike 24 x 4 hüvelykes gumija közötti különbség.

engwe-x24-15.jpg

A legtöbb ismert és ismeretlen nevű márkánál a „mérnök vagyok, bízhatsz bennem" szlogen jegyében, előszeretettel felejtkezik meg a váz, illetve a lánc védelméről, az Engwe is elkövette ezt a balf.....A lentebb látható módon, 2-3000 forint ráfordításával más bringáknál és majd az X24-nél is orvosoljuk ezt a problémát is.

engwe-x24-16.jpg

Szervizelhetőség szempontjából a kopó, fogyó alkatrészek, mint bowden, elektronika, gumik, kerekek vagy fékbetét van dögivel, könnyen cserélhető. A motorral nem lesz gond, az akkumulátor meg hamarosan úgy is kapható lesz, a jócskán túlméretezett középső és a hátsó lengéscsillapító az apokalipszist is kibírja és valószínűleg az elől lévő, 150 milliméteres rugóúttal bíró olajos rugóstag is.

engwe-x24-17.jpg

Az Engwe X24 két darab akkumulátora természetesen a mellékelt kulcsokkal kivehető és külön tölthető. A vázban is van két töltő port, egy a féklámpa és az elektromos csatlakozókábel között, a másik pedig a váz bal oldalán.

engwe-x24-18.jpg

A két aksi együttesen adja az üzemidőt, összedolgoznak, de a töltést külön-külön veszik fel, azonban csak egy darab töltőnk (54,6V/3A) van. Ez talán a legnagyobb hiba, meg kellene oldani, hogy egy közös töltőnyilás legyen vagy adjon két töltőadaptert a gyártó.

engwe-x24-19.jpg

A 8 sebességes Shimano Tourney váltóról szándékosan nem esett szó a műhelyben, hiszen a nyomatékos rásegítő motor mellett valójában alig-alig kell váltani. Az agymotoros e-bike hajtáslánca általában kevésbé fontos, mint a középhajtásúak esetében. Ez azért van így, mert itt nincs semmilyen motorerő a láncra, a fogaskerekekre stb. Az egyetlen erő, amelyet a kerékagymotoros e-bike hajtásláncának kezelnie kell, az a saját láberő. A legtöbben csak nyolcasban fogják használni a gépet, még emelkedőn is. Elinduláskor pedig 1 másodpercre ráhúzzuk a gázt, nem váltogatunk, megvan a lendület a térd megerőltetése nélkül, utána már simán tekerhetünk.

Az Engwe X24 esetében az „Explore A New Way" szlogen tök igaz. Felejtsünk el mindent, amit eddig a biciklizésről gondoltunk, fedezzünk fel egy új utat. Ne akarjuk véresen komolyan venni a bringázást, ez amúgy is fatbike-ozás, a kerékpározás csimborasszója. Közel 30 évvel ezelőtt sorkatonaként, üzemanyagszállító Ural 375 sofőrként (7000 köbcentis V8-as benzinmotor) éreztem azt az elpusztíthatatlanságot, amit az X24 nyergében.

engwe-x24-seria.jpg

 A kerékméretet és ebből adódóan a méreteket, valamint egy pár kisebb fejlesztést leszámítva az X24 ugyan az, mint a 26-os kerekekkel szerelt tesó, melynek tudását egy „örült francia videós” kipróbálta, ez magáért beszél, mi azonban maradtunk az átlagos felhasználói módnál. Az X26 után, az X24 mellett, a fenti képen látható Engwe X20 is bemutatásra került, talán egyszer ezt is sikerül majd letesztelnünk.

engwe-x24-spec1.jpg

A tényleges hatótáv vizsgálat két menetben történt. Az egyik nap szolgálatba mentünk a gépsárkánnyal, ami óra szerint 43,4 km, a telefonos applikációt kicsit később indítottuk (elfelejtettük) azon csak 41,9 km lett az eredmény, 1 óra 24 perc alatt. Az sportóra alkalmazása még a 10 perces zuhanyozást is beszámolta.

engwe-x24-20a.jpg

Majd másnap haza és környező falvak bejárása után a városban merítettük le 1%-ra az akkumulátorokat. Nem egészen 4 óra alatt, 117 kilométert nyomtunk le folyamatos tekeréssel, rásegítés mellett, azaz hibrid módban.

engwe-x24-21.jpg

Érdemes megjegyezni, hogy az LCD kijelző (BC281E) a kormány közepén, jól védett helyen van, eséskor vagy fejre állításkor nem sérül és napfényben is tökéletesen látható. A multifunkciós megjelenítőt a kormány bal oldalán, a vezérlőtárcsán elhelyezett öt gombbal kontrolálhatjuk. Van még itt két extra, az egyik a kijelzőház alján elhelyezett USB-A port, telefon töltésre. A másik a fényérzékelőszenzor, amely sötétedéskor felkapcsolja a lámpákat (a funkció egyébként ki is kapcsolható).

engwe-x24-22.jpg

Három féle módban, Normal, Eco és Sport használható az X24. Alapértelmezetten 0-5 fokozatban állítható a rásegítés mértéke. Az elérhető max sebesség terhelés nélkül 49, 53, illetve Sport módban 63 km/h. A 41,9 kilogrammos gépállatatból, 100 kilós terheléssel, 39, 45 és Sport módban óra szerint 55,5 km/h GPS alapján 52,2 km/h-s sebességet értünk el. A menüben a rásegítési fokozatok száma 0-3/1-3/0-5/1-5/0-7/1-7/0-9/1-9 konfigurációban állítható. A ráadás az, hogy mindegyik fokozathoz beállítható a rásegítés %-os aránya, vagyis mennyi motorerőt használjon fel az 1200 W-os teljesítményből. Ezt nevezzük korlátozások nélküli személyre szabásnak, beautiful. Gyárilag nagyon jól van beállítva ez a %-os arány, egy átlag felhasználó - és kerékpárszervízes, versenyző kollégánk - nem veszi elsőre észre, hogy pedálszenzor és nem nyomatékszenzor dolgozik a bicajban.

engwe-x24-23.jpg

Az 1%-ra merült dromedár ülés alatti 48V/19,2A (921,6Wh) akkumulátorába 904 Wh töltünk 6 óra alatt a Power Station konnektorából, napenergia a barátunk, nem az MVM. A vázban lévő 48V/10A (480 Wh) telep pedig 467 Wh-t nyelt el 4 óra alatt. Tehát a csaknem teljesen lemerült energiacellák 1371 Wh-t vettek fel.

engwe-x24-24.jpg

Az Engwe X24 esetében ahogyan egy sportautó, egy Hummer, egy chopper, de sorolhatnánk még, a használati érték korlátozott, a mókafaktor viszont jelentős. Nem ezek a legértelmesebb közlekedési eszközök és arra, hogy A-ból B-be eljussunk, van jobb választás is. Ha csak elektromos kerékpárt keresünk bringázáshoz, akkor nem nekünk való az X24. Azonban, ha egy innovatív, eddig soha nem látott, valódi élményt adó e-bikeot keresünk akkor jó helyen járunk.

engwe-x24-25.jpg

Észrevételeinket továbbítottuk a gyártó számára is, ők ezt értékelték és cserébe egy egész komoly kedvezményt adtak a vásárláshoz.

  • Az Engwe X24 megvásárlásához most a 2599,99 dolláros ár helyett, a ENGWEX26BG kupon használatával 2136,76 dollárra lesz szükségünk, ami 733 ezer forint.

  • Van egy extra, 5 darabos kupon kedvezményünk is, a kupont privát üzenetben a fontecone.com Facebook oldalán kérd! A kuponkód 2 napig érvényes, így 1807.86 dolláros áron beszerezhető az Engwe X24!

  • További részletek és rendelés ezen a linken.

A termék EU raktárból érkezik, a rendelést követően 3-5 munkanapon belül, nincs további szállítási díj, VÁM, ÁFA és egyéb hercehurca, annyit fizetünk, amennyi fentebb írva van! A szállítási biztosítás nem kötelező, de ajánlott

Szólj hozzá

E-bike Engwe X24 fatbike teszt e-bike teszt