2023. sze 23.

Burchda RX70 elektromos kerékpár teszt

írta: fontecone
Burchda RX70 elektromos kerékpár teszt

A Burchda RX70 egy kedvező árú elektromos kerékpár, melynek specifikációja a versenytársakkal szemben is megállja a helyét! Kezdetnek van egy 48V-os 18Ah-s akkumulátor, amely egy 800 W-os motort táplál, így 70 km-t képes megtenni egy teljes feltöltéssel tisztán elektromos üzemmódban. További jellemzők közé tartozik a színes LCD kijelző, a hidraulikus tárcsafékek EBS-el megtámogatva és a 180 kilogrammos terhelhetőség. Mindezek tetejébe az RX70 minden olyan tartozékot tartalmaz, amire szükség lehet a mobilitáshoz, beleértve a sisakot, a telefontartót, a pumpát és a kerékpárzárat. 

burchda-rx70-ftnyito.jpg

Az elektromos kerékpárok forradalmasították a városi közlekedést. Környezetbarát és praktikus alternatívát kínálnak a tömegközlekedéssel és az autókkal szemben, miközben kellemes vezetési élményt nyújtanak. A piacon elérhető számos modell közül a Burchda RX70 egyedülálló teljesítményével és jellemzőivel tűnik ki.

A népszerűséget meglovagolva, az utóbbi években rengeteg ismert és ismeretlen nevű gyártó kapcsolódott be az e-bike bizniszbe. A Burchda is egy a sok közül, igaz több mint 10 éves tapasztalattal rendelkeznek az elektromos kerékpárok terén. A cég az RX70-re elektromos mountain bike-ként hivatkozik, az ilyen típusú bringáknál megszokott 27,5 colos kerekek ezt is igazolják, de a vázgeometria, a csomagtartó, a sárvédők és a kényelmes ülés miatt inkább a trekking kerékpárok világában érzi otthon magát a technika. Elsősorban kirándulásra, túrázásra való, és persze a mindennapi közlekedésre is kiválóan alkalmas az RX70.

A nagy és nehéz dobozban, a gondosan becsomagolt kerékpár mellé igen bőkezű ellátmányt kapunk. Alapáron jár egy sisak, egy kerékpárzár, egy telefontartó, egy pumpa és egy univerzális utazóadapter, ami igazából a 163 watt teljesítményű EU-s töltő adapter mellé tök felesleges.

burchda-rx70-1.jpg

Mint minden dobozban kiszállított kerékpárnál itt is szükség van némi összeszerelésre. Az Burchda RX70 esetében ez viszonylag könnyű. A sok habszivacs és még sokkal több kábelkötöző eltávolítása után kezdődhet az összeszerelés. A mellékelt szerszámok „megfelelő minőségűek" az egyszeri összeszereléshez, de kéremszépen egy rendes férfiembernek legyen már saját szerszáma.

burchda-rx70-2.jpg

Elsőként a kormányt kell 4 imbuszfejű csavart rögzíteni, majd a kormányszárnál középen, illetve két oldalt 3 újabb csavarral fixálni. Utána jöhet a gyors záras első kerék beszerelése, majd az első lámpát és a sárvédőt kell felrakni egy közös csavarral. Utolsó lépésként egy kis kenőanyag kíséretében a pedálokat az L és R jelzések szerint csavarozzuk fel. A kerekek felpumpálása, az akkumulátor feltöltése és persze a behelyezése után használatba vehető a gép.

burchda-rx70-3.jpg

A Burchda RX70 váza 6061 alumíniumötvözet (magnéziumot és szilíciumot tartalmazó ötvözet), amely olcsósága mellett kiválóan megmunkálható, magas korrózióállósággal bír és nagyon jól hegeszthető. Első ránézésre látszik a 173 x 110 x 69,5 centiméteres dimenziókkal, valamint 29 kilogrammos tömeggel rendelkező bringán a masszívság, amit a minőségi hegesztési varratok tovább fokoznak. Összeszereléskor a fém sárvédők, a minőségi csomagtartó és hibátlan festés különösen jó benyomást kelt az emberben.

burchda-rx70-4.jpg

A gyártó 180 kg-os maximális teherbírást ad meg, ami teljes mértékben hihető is. Ergonómiailag az e-bike jó benyomást kelt. A vázmagasság 168 cm és 195 cm közötti felhasználók számára alkalmas. Az ülés gyorskioldóval van rögzítve. Itt a minimális magasság 80 cm, a maximum pedig 104 cm a talaj felett.

burchda-rx70-5.jpg

Egy acél rugós első teleszkópos villa került a kerékpárba, 100 mm rugóúttal rendelkezik, sajnos a rugó előfeszítését nem tudjuk állítani, de van benne lockout, azaz zárási lehetőség. Nem terepre szánták elsősorban ezt a kerékpárt, így ez bőven elég a rázósabb utakon, valamint az ütések tompításában a ballonos, 27,5 x 2,8 hüvelykes gumik is nagy szerepet vállalnak.

burchda-rx70-6.jpg

Az RX70 egy 8 sebességes Shimano Tourney váltószettet kapott, ami teljesen jól működik, nem kellett állítani. Az agymotoros e-bike hajtáslánca általában kevésbé fontos, mint a középhajtásúak esetében. Ez azért van így, mert itt nincs semmilyen motorerő a láncra, a fogaskerekekre stb. Az egyetlen erő, amelyet a kerékagymotoros e-bike hajtásláncának kezelnie kell, az a saját láberő. A legtöbben csak nyolcasban fogják használni a gépet, még emelkedőn is. Elinduláskor 1 másodpercre ráhúzzuk a gázt, nem váltogatunk, megvan a lendület a térd megerőltetése nélkül, utána már simán tekerhetünk.

burchda-rx70-7.jpg

A váltóval ellentétben - amit gyakorlatilag alig használunk - a fékek kiemelt fontosságúak. Ez szerencsére itt erős pont.

burchda-rx70-8.jpg

A Dyisland márkájú hidraulikus fékek, a 160 mm-es féktárcsák és az EBS, amely fékezéskor elveszi a hajtást és némi elektronikus motorféket ad, tökéletes fékhatást biztosít. A fék forgáspontja a fékkarnál lévő kis csavarral gyönyörűszépen beállítható az egyujjas fékezésre. Nice!

burchda-rx70-9.jpg

A kormány jobb oldalán találjuk a gázmarkolatot és a sebességváltó kapcsolófüleit a fel, illetve a visszaváltáshoz. Az RX70 egyértelműen e-bike, nem pedál, hanem „gázkar” működtetésű, akár emberi erő nélkül, önálló haladásra is képes, vagyis alapból a segédmotor kategóriába sorolt. Egyébként köztudott, hogy hazánkban 250 W-tól már segédmotoros kerékpárnak számít a kerékpár is, rendszám ugyan nem (több EU országában kell), de biztosítás kötelező hozzá, és Sm vagy B-s jogosítvány is. Az elmélet ez, a gyakorlat pedig az, hogy a kutya, de legfőbbképpen a rendőr sem nézi – és nem is tudja ellenőrizni – a kerékpárunk teljesítményét és sebességét.

burchda-rx70-10.jpg

Középen jól védett helyen kapott helyet a színes LCD (S2) kijelző. A napfényben is tökéletesen látható kijelzőről leolvashatjuk az aktuális sebeséget, a megtett távolságot, az akkumulátor töltöttséget, és a rásegítés mértékét. A bekapcsoló-gomb szolgál a be-ki kapcsolásra, illetve a menübe lépéshez, ahol is láthatjuk az össze utat (ODO), az egyszerre megtett távolságot (TRIP) és a menetidőt (TIME). Bal oldalon, a világítás és a kürt kapcsológombjának szomszédságában található a négy gombos vezérlőpanel. Itt az M-gomb nyomkodásával a valós idejű sebesség (RT SPEED), az átlagsebesség (AVG SPEED) és a maximális sebesség (MAX SPEED) csekkolható. A +/- gombokkal a rásegítés állíthatjuk 0-5 között, illetve a + gomb nyomva tartásával a kijelző fényerejét, a másikkal pedig a séta módot aktiválhatjuk. A gázt húzva, és közben a - gombot nyomva tartva, bekapcsol a tempomat, ami szintén hasznos opció.

burchda-rx70-11.jpg

A rejtett menübe való bejutáshoz bekapcsoláskor az M gombot kell kétszer megnyomni. Itt rengeteg beállítás van, ebbe nem mennénk bele, felesleges, akit érdekel az „Display S2 Manual" szöveget adja be Google barátunknak.

burchda-rx70-12.jpg

Annak ellenére, hogy az RX70 nagyon sportosnak tűnik, inkább túrakerékpár, mint igazi mountain bike. Ennek megfelelően, az első teljes feltöltés majd lemerítés után elindultunk, hogy megnézzük a hatótávot a dromedár kíséretében. A gyártó szerint, tisztán elektromos módban 60-70 km tehető meg egy feltöltéssel, ez kiváló minőségű úton elérhető, egy 60-70 kilós emberkével a nyeregben.

burchda-rx70-13.jpg

Az RX70 -nel három féle módban közlekedhetünk. Használhatjuk hagyományos váltós bicajként, esetleg tisztán elektromos módban – tekerés nélkül, csak a gázt húzzuk – vagy Assist, azaz rásegítéses módban, 1-5 fokozatban, az elsőben 8, majd 15, 25, 33 és végül 44 km/h sebességig gyorsít a technika 95 kg-os terhelés mellett.

burchda-rx70-14.jpg

A rásegítés pedál fordulatszámon alapul, ebben az árkategóriában megszokott módon nincs nyomatékérzékelő. Először van egy kis késés a pedálozás megkezdése és a motor segítésének pillanata között, ez az idő, amíg a pedáloknál található érzékelő átadja az információt a vezérlőnek (Intelligent Vector Controller). A hátsó hajtóműves 800 W-os, 75 Nm nyomaték leadására képes agymotort egyébként gyorsan és finoman reagál, kellemes a tekerés.

A hatótáv tesztben az akkumulátor teljes lemerüléséhez egy hosszabb, két szakaszra bontott 77 km-es Duna-töltés túra és másnap egy 15 km-es városi kör kellett. Összesen 92 km-es úton 23-28 km/h-s átlagsebességet hoztunk, többnyire 3-4-es rásegítéssel mentünk. Végsebesség tesztet és végeztünk, 95 kilogrammos terheléssel, tekeréssel 44,12 km/h-t tudtunk kihozni GPS szerint – a bicaj kijelzője 48-at írt.

burchda-rx70-15.jpg

A Burchda egy kivehető 48 V / 18 Ah, azaz 864 Wh-s akkumulátort integrált a keretcsőbe. Kimondottan igényes elhelyezés mellett az akkumulátor is védve van a külső hatásoktól. Az akkumulátor töltöttsége egy gomb megnyomásával közvetlenül leolvasható a telep felső részén elhelyezett LED kijelzőről. Az akku alsó részén, a töltő port mellett egy ki-be kapcsoló (áramtalanítógomb) is helyet kapott, ami plusz pontokat ér.

burchda-rx70-16.jpg

A teljesen lemerült áramforrás feltöltéshez 7 óra 11 percre volt szükség – természetesen napelemes hordozható töltőállomásról töltöttünk, napenergia a barátunk, nem az MVM -, ezalatt 1070 Wh-nyi zöld energiát löktünk bele. Úgy tűnhet, hogy sok energiát elpazarolt töltőadapter, de ez csupán az aktív hűtés miatt van, szegény dolgozott rendesen a kánikula miatt.

burchda-rx70-17.jpg

A Burchda RX70 egy tökéletesen kidolgozott e-bike városi használatra, de nagy hatótávolsága, jó menetkényelme, 27,5 hüvelykes mountain bike gumijai miatt aszfalton és a terepen is megállja a helyét, hosszabb túrákra is kiválóan alkalmas. Biztonsági szempontból sem lehet panasz, nagyon egybe van a gép és a hidraulikus fékek is kiválóak, a lámpák szépen világítanak, sötétben is teljesíti a látni és látszani követelményeit. Nem utolsó sorban az RX70 EU CE-EMCCE-MD tanúsítvánnyal rendelkezik, legálisan használható e-bike.

burchda-rx70-18.jpg

Pár dolog nem tesztet az eddig letekert 180 kilométer alatt. Eltekintenénk a „Shimano Tourney váltószettet alsópolcos megoldás" fikázás témakörétől. Szépen le és -felvált, de alig használjuk, szóval felesleges ide bármi más. A hátsó lámpa az egyébként baromi kényelemes ülés alá van integrálva, ez dizájnos megoldás, de irtó rossz helyen van a kapcsoló gombja. Mindig sikerült véletlenül bekapcsolnunk a hátsó pilácsot, ami szépen le is merült. Kellett vennünk két új CR 2032-es gombelemet (1000 Ft). A kategóriára egyébként jellemző, hogy általános kerékpár-alkatrészekkel javítható és könnyen szerelhető, különleges szerszámok nélkül. Nehezen tudjuk megérteni, hogy ennyi plusz kiegészítő (sisak, kerékpárzár, telefontartó, pumpa, univerzális utazóadapter) mellé miért nem fért a csomagba egy pár „macskaszem” küllőprizma?

Ha egy funkcionális és jól felszerelt e-bike-ot keres valaki, sok sallang nélkül, megfizethető áron, a Burchda RX70 egy igen jó választás.

Burchda RX70 megvásárlásához most a BGa8dcb2 kupon használatával csak 1129,99 dollárra lesz szükségünk, ami 392 ezer forint.

A termék EU raktárból érkezik, a rendelést követően 3-5 napon belül, nincs további szállítási díj, VÁM, ÁFA és egyéb hercehurca, annyit fizetünk, amennyi fentebb írva van! A szállítási biztosítás és visszaküldési szolgáltatás (22,60 dollár) nem kötelező, de ajánlott!

 

Szólj hozzá

elektromos kerékpár teszt Burchda RX70