2016. júl 10.

G1W-CB DashCam bemutató

írta: fontecone
G1W-CB DashCam bemutató

 Kínai vállat könnyűfém bevonatú 5,5″-osFHD-kijelzővel, Helio P10 chipsettel szerelt phablettel próbál lépést tartani a konkurenciával

A G1W-CB Full Black 2.7 inch 1080P Full HD Car DVR autós menetrögzítő a rendeléstől számított 9 nap eltelte után már a kezemben is volt. A szállítás ezúttal is problémamentes és gyors volt.

Bevezető

Nehéz elképzelni mai digitális világunkban olyat, aki még nem látott az internetet elárasztó hajmeresztő videót, amit egy Orosz autós rögzített. A legnagyobb videó megosztón nem kell sokáig keresgélnünk ilyenért, de a TV Híradók is rendszerint bemutatnak autós kamerával készült felvételeket érdekes közlekedési helyzetekről.
Akinek nem volt kamera felszerelve Oroszországban az autójában és valami káresemény történt, hát az nem számíthatott sok jóra, sem a biztosítónál sem a rendőrségen, ha nem volt meg a vétkes. Oroszországban gázoláskor az autó sofőrje fizeti a felépülés alatt kieső munkabért, orvosi költségeket stb. Rendszeresen előfordultak olyan esetek, amikor az autó elé szándékosan kiugrottak, elé feküdtek emberek egy kis extra pénz reményében. Ezek után nem csoda, hogy így elterjedt a kamerák használata, ott gyakorlatilag kötelező használni.

A hazai közlekedési kultúrát nem kell bemutatni senkinek, olyan amilyen.
Magyarországom nincs egyértelmű szabályzás a használatára. Saját célra lehet készíteni felvételt, de nyilvánosságra hozni, feltölteni például a Facebookra, YouTube-ra úgy, hogy azon bármilyen arc, vagy rendszám felismerhető legyen tilos.
Idézet az ide vágó Ptk-ból:
,,2:43. § A személyiségi jogok sérelmét jelenti különösen a képmáshoz és a hangfelvételhez való jog megsértése. (...) 2:48. § (1) Képmás vagy hangfelvétel elkészítéséhez és felhasználásához az érintett személy hozzájárulása szükséges."
A törvényszakasz második pontja már ellent mond ennek ,,(2) Nincs szükség az érintett hozzájárulására a felvétel elkészítéséhez és az elkészített felvétel felhasználásához tömegfelvétel és nyilvános közéleti szereplésről készült felvétel esetén"
Vitás helyzetekben azonban jól jön és bizonyítékul szolgálhat egy-egy felvétel. Arról, hogy jogszerűen felhasználható bizonyítékként az általunk készített felvétel 2011. évi CXII. törvény 6. paragrafus rendelkezik.
Miszerint ,,Személyes adat kezelhető akkor is, ha az érintett hozzájárulásának beszerzése lehetetlen vagy aránytalan költséggel járna, és a személyes adat kezelése az adatkezelőre vonatkozó jogi kötelezettség teljesítése céljából szükséges, vagy az adatkezelő vagy harmadik személy jogos érdekének érvényesítése céljából szükséges, és ezen érdek érvényesítése a személyes adatok védelméhez fűződő jog korlátozásával arányban áll"
Több Nyugat-Európai országban, Ausztriában, Belgiumban, Franciaországban, Luxemburgban és Portugáliában tilos a használata a menetkövető berendezésnek. Keletebbre saját tapasztalat alapján nem foglalkoznak vele. Több alkalommal parkoltam Szerb, Macedón és Görög rendőrautók mellett, látták a kamerát, még intetek és mosolyogtak is. Külföldi utazás előtt azért tájékozódjunk az adott országban érvényes szabályzásról!

Na de ennyi bevezetés után térjünk rá a mai főszereplőnkre, vagyis a G1W-CB Full Black fedélzeti kamerára

Kicsomagolás beüzemelés

Egyszerű narancs és fehér színű papírdoboz tartalmaz egy mini-USB adatkábelt, szivargyújtós autós töltőt, tapadókorongos tartót 3 nyelvű kezelési útmutató és magát a kamerát.
A Car DVR méretei 115mm X 45mm X 35mm és mindössze 67 gramm. Egyszerű fekete színű műanyag ház, ami nem feltűnő a szélvédőre a visszapillantó tükör mögé helyezve.

Az előlapon középen a 120 fokos széles látószögű objektív, jobbra az infraled alatta lent pedig a hangszóró található. Hátlapon, baloldalon a Powerled alatta a fel - le gomb és a mikrofon, középen a 2.7 hüvelyk méretű kijelző, jobb oldalon Rec és a Mod gomb kapott helyet. Az autós kamera bal oldalán van a Micro SD kártyanyílás, jobb oldalon a mini HDMI kimenet és a Reset gomb.

A készülék felső részén balról jobbra haladva a 2.0 USB csatlakozó, AV bemenet, felfogatás helye, Power és a Mode gomb található.

Mivel nincs beépített akkumulátor, ezért bekapcsolni csak USB-s áramforrás biztosítása után lehet. Ez lehet az autós töltő, hálózati töltőfej, vagy egyszerűen csak egy számítógéppel összekötve. Az utóbbinál választhatunk a csatlakoztatás után MassStorage amikor is az sd kártya tartalmát tudjuk megnézni. A másik lehetőség a PC Camera amikor is Web kameraként használható.
A kamera gyorsan elindul, miután az áramforrást megkapja. Rögzítés a szélvédőre a tapadókorongos tartó segítségével egyszerűen kivitelezhető, stabilan áll nem kell félni, hogy menet közben leesik.

Menüpontok

A menübe az M gomb megnyomása után léphetünk be. Lent a bal sarokban jelzi, melyik oldalon vagyunk ép.
Resolution: felbontást lehet állítani, de ne tegyük, maradjon 1080FHD módban
Looprecording: az sd kártyának betelése esetén hány percenként írja újra a rögzített fájlokat
WDR: Wide DynamicRange: alacsony fényviszonyok között javít a képminőségen.
Exposure: felvételek fényerejének növelése vagy csökkentése
Mozgás érzékelés ki-be kapcsolása
Audio felvétel ki-be kapcsolása
DateStamp: videó és fénykép módban rákerüljön-e a kész felvételre a dátum és idő
G-sensor: érzékenységének állítása. Ennek a szenzornak köszönhetően a kamera felismeri, ha ütközés történt, ilyenkor automatikusan zárolja az aktuális felvételt, amit csak számítógépen tudunk törölni.

A csavarkulcsos beállítás menüre az M gomb ismételt megnyomásával léphetünk. Itt a következő dolgok beállítására van lehetőség:
Dátum és idő
Automata kikapcsolási idő
Idegesítő csipogás kikapcsolása
Nyelv kiválasztása: (Magyar nyelv természetesen nem választható)
TV Mód: (NTSC, PAL)
Frekvencia: (50Hz, 60Hz)
Képernyő kímélő időzítése
Infraled ki és bekapcsolása
Autó rendszám beállítása
SD kártya törlése
Gyári beállítások visszaállítása
Verzió információ: (jelen esetben 2015.11.09 a firmware száma)

A főmenübe való visszatérés után a Mode gombbal tudunk váltani fényképezés üzemmódra. Fényképezés beállításaira itt is az M megnyomásával hívhatjuk elő. A három oldalas menüben a következő állítási lehetőségek találhatók:
CaptureMode: fényképező módban 2/5/10 másodpercenként automatikusan készít egy fényképet
Resolution: felbontást lehet állítani
Sequence: sorrend 3 kép készítése 1 másodpercen belül
Quality: minőség állítása
Sharpness: élesség beállítása
White Balance: fehér egyensúly
Color: szín
ISO érzékenység
Utolsó oldalon az Expoziciós időt, Anti-Shaking (Képstabilizátor) és a Dátum időbélyeg beállítása történhet.

A REC gomb tölti be a felvétel indítása mellett az OK azaz a jóváhagyás funkcióját. Felvételek zárolására is van menet közben lehetőség, amit egy kis lakat jelez az LCD kijelzőn.

Használat

A vákuumos tapadókoronggal a fel és leszerelés pillanatok alatt megvan. Stabil, nem mozog, nem esik le és nem utolsó sorban nem feltűnő a szélvédő mögött.

A belső térben sem zavaró a kamera, az autós töltő kábelt három és fél méter hosszú szépen el lehet vezetni az utastérben, a lenti képen ez még nem történt meg. Töltőt a szivargyújtóba bedugva jobbra a kesztyűtartó alatt elvezetve, az A oszlop mentén felhúzva a jobb oldali napellenző mögé elrejtve szinte nem is látszik a kábel.

Menet közben sem zavaró. A kijelzőn jól látható mit rögzítünk épp.

Specifikációk, tesztfelvételek, összegzés

Főbb jellemzők:
Chipset: Novatek 96650
Video felbontás: 1920x1080, 30 fps, 1280x720, 60 fps; 848 x 480, 30fps; 640x480p, 30fps
Látószög: 120 fok
Video formátum: MOV
Dekódolási formátum: h.264
Képérzékelő: 3M CMOS Sensor
Felbontás: 12M (4032 x 3024)
Videó Rendszer: PAL, NTSC
Video kimenet: AV-OUT, HDMI
Képformátum: JPG
Digitális zoom: 4x
Fókusz tartomány: F = 2,0, f = 3.4mm
Képernyőméret: 2.7 inch 16:9 TFT LCD
Bővíthetőség: 32 GB microSD minimum Class 6 (64 GB talán) Én ilyen 32GB Samsung Class 10 SD kártyával használtam.

Beépített akkumulátor nem tartalmaz, helyette kondenzátort használnak. Miért jó ez? Mert nem fog megsülni a szélvédő mögött, gyakorlatilag soha nem fog elromlani, kapacitását elveszíteni. Egyre inkább térnek át a gyártók a kondenzátoros megoldásokra, mivel a legtöbb probléma forrása főleg az alacsonyabb árkategóriában az akkumulátor.

Nincs könnyű helyzetben az, aki viszonylag kevés pénzből, jól működő használható autós kamerát akar venni. A kínálat hatalmas. Túl alacsony árkategóriából (15-20 USA Dollár) való választás hát inkább ne kategória.
A G1W-CB Full Black 2.7 inch 1080P Full HD Car DVR 37 Dollár. A benne lévő Novatek 96650 chipset nagyon jól sikerült, gyakran hamisítják is. Az autós kamerákkal foglalkozó oldalak szerint ajánlott készülék a G1W széria, ár - érték aránya kiemelkedő. Remélem soha senkinek nem lesz szüksége vitás ügyekben a kamera által rögzített felvételre, és csak saját szórakoztatására nézi vissza például a nyaralásról készült úti videókat.

A tesztvideók gyári alapbeállításokon készültek, minőségen a videó megosztóra való feltöltés ront valamennyit.

 

Szólj hozzá

DashCam