2024. júl 24.

PVY Z20 Max összecsukható elektromos kerékpár teszt

írta: fontecone
PVY Z20 Max összecsukható elektromos kerékpár teszt

Másfél évvel ezelőtt teszteltük a gyártó első összecsukható városi elektromos kerékpárját, a PVY Z20 Pro-t. Most megérkezett a továbbfejlesztett utód, a Z20 Max. Az újdonság szintet lépett - nem is egyet -, hiszen két darab akkumulátort, nyomatékszenzort, hidraulikus fékeket, dupla felfüggesztést és sok egyéb jóságot kapott, ami az elődből hiányzott.

pvy-z20-max-nyito.jpg

A bevezetőben említett PVY Z20 Pro tesztünk alcíme „Ez meglepően jó!“, ami nem a fantázia szülötte, hanem egy kerékpárszervizes rövid véleménye, miután átnézte a PVY első elektromos kerékpárját. Egyébként a Z20 Pro azóta is kiválóan üzemel, és a gyártó is piacra dobott több elektromos kerékpárt az eltelt idő alatt. A legújabb üdvöske, új tesztalanyunk, a Z20 Max, amely még jobb lett, sőt...

Fontos kiemelni, de nem mennénk bele „az elektromos kerékpár a lustáknak való" kijelentésbe, mert az nettó baromság. A fent említett tesztben már megírtuk, hogy miért és kiknek jók az elektromos drótszamarak.

pvy-z20-max-10.jpg

Aki háromszor a feje fölé nyomja a 27 kilós, félbehajtott kétkerekűt, azt valószínűleg nem érintik a 40-es, 50-es, esetleg 60+-os korosztály egészségügyi nyűgjei, és rásegítés nélkül is elvan, még egy 20-30 évig.

pvy-z20-max-1.jpg

A PVY Z20 Max a megszokottnál kisebb dobozban érkezett - Max, a tacskó kutya is csodálkozott rajta -, azonban ennek oka, hogy a kerékpár félbehajtva van becsomagolva. A dobozon jól látható - bár a sárga összekötő szalag betakar - a CE és az EN 15194 szabvány jelölése, ami biztosítja, hogy a kerékpár megfeleljen az alkatrészek minőségére és biztonságára vonatkozó szabvány előírásainak. Az EU és a hazai jogszabályoknak megfelelően a PVY Z20 Max egy normál elektromos összecsukható elektromos kerékpár, amely 25 km/h maximális sebességig és 250 watt teljesítményig pedálos segítséggel rendelkezik.

pvy-z20-max-2.jpg

A csomag egyébként tartalmazza az összeszereléshez szükséges eszközöket, de egy rendes férfiembernek legyen „saját szerszáma”, szóval mi a mellékelteket nem használtuk. A felhasználói utasítás angol nyelvű, jó pár illusztrációval, de nem sok haszna van, mivel a kerékpár összeszerelése intuitív. Kapunk még egy eléggé hitvány telefontartót, egy 84 wattos teljesítményű EU-s töltőadaptert, egy kulacsot, amely víz helyett az elektromos energiát tárolja, és egy kormánymarkolatot.

pvy-z20-max-3.jpg

Az összeszerelés mindössze tizenöt percig tartott, a leghosszabb rész az összes habszivacs és kábelkötöző eltávolítása volt. Elsőként a kormánycsövet, illetve a gyors-záras kormányszárat kell felszerelni.

pvy-z20-max-4.jpg

Utána a pedálokat kell felcsavarozni, az ülést fixálni, és az LCD kijelzőt a kormányra rögzíteni, az elektromos csatlakozóját pedig összedugni. A kerekek felpumpálása 2,7 bar-ig (40 psi-ig), valamint a vázban lévő akkumulátor, illetve a vázon lévő aksi feltöltése után a gép használatra kész.

pvy-z20-max-5.jpg

Összeszerelés után jó szokásunkhoz híven elvittük egy kerékpárok eladásával és szervizelésével foglalkozó boltba Max barátunkat – egyébként csak ajánlani tudjuk őket -, ahol megnézték, szétszedték, kipróbálták az újdonságot. Minden jó volt rajta, semmit sem kell állítani rajta! Most eltekintenénk a szokásos, alkatrészek egyesével történő kielemzéstől, itt már megtettük, csak a különbségeket emeljük ki.

pvy-z20-max-6.jpg

A PVY Z20 Max-ra alapból fel van szerelve a gázmarkolat, amelyet egy perc alatt lecserélhetünk a mellékelt kormánymarkolatra. A másik opció az elektromos gyorscsatlakozó széthúzása, de szoftveresen, a kijelző P menüjében is deaktiválhatjuk a gázmarkolatot. Van választási lehetőség, a dobozból kivéve a bringa nem pedál, hanem „gázkar” működtetésű, akár emberi erő nélkül, önálló haladásra is képes segédmotor kategóriába sorolt gép.

pvy-z20-max-7.jpg

Az első eltérés az elődjéhez képest a kerékpár akkumulátoráról működő első, illetve a féklámpa funkciót is betöltő hátsó lámpa. Természetesen a szuperigényes négyrétegű fényezés, a fém sárvédők, a csomagtartó, a küllőprizmák (macskaszem) és az elektromos duda sem maradt le.

pvy-z20-max-8.jpg

A felfüggesztés, és ezáltal a menetkényelem is javult a hátsó rugóstagnak köszönhetően, amely meglepően jól dolgozik.

pvy-z20-max-9.jpg

Hatalmas javulás (űrugrás) történt a fékeknél is. Kukázták a bowdenes tárcsaféket, itt már hidraulikus verzió dolgozik, ez sok-sok plusz pontot ér.

pvy-z20-max-11.jpg

Túl nagy jelentősége nincs, de 6 helyett egy 7 sebességes Shimano Tourney váltószettet kapunk, amelyről már többször elmondtuk a véleményünket, ez egy jól bevált, szervizelést nem igénylő technika. A szervizben felmerült, hogy feldobunk egy komolyabb Altus váltót, de végül elvetettük, teljesen felesleges. Különösen azért, mert a nyomatékos rásegítő motorok mellett valójában nem is kell váltani. Az agymotoros e-bike hajtáslánca általában kevésbé fontos, mint a középhajtásúak esetében. Ez azért van így, mert itt nincs semmilyen motorerő a láncra, a fogaskerekekre stb. Az egyetlen erő, amelyet a kerékagymotoros e-bike hajtásláncának kezelnie kell, az a saját láberő. A legtöbben csak hetesben fogják használni a gépet, még emelkedőn is.

pvy-z20-max-12.jpg

A legnagyobb újdonság a pedálszenzor lecserélése nyomatékszenzorra, amely a hajtási nyomatékot érzékeli a középrésznél, nem csupán a hajtókar forgását. A rásegítés mértéke a pedálozás erősségétől függ, ha erősebben tekerünk, a motor is nagyobb teljesítményt ad le. A nyomatékszenzoros gépeken kevésbé vesszük észre, hogy e-bike-on ülünk, a kerékpározás élménye sokkal jobban megmarad, ráadásul az akkumulátor kihasználása is sokkal optimálisabb.

pvy-z20-max-13.jpg

hátsó kerékagyban lévő motor is erősebb lett, a dobozból kivéve 250 W-os, de lehetőség van az elektromos korlátozás feloldására. Miután ezt megtesszük, 750 watt és 75 Nm nyomaték fog a rendelkezésünkre állni. 

pvy-z20-max-14.jpg

Jól látható, hogy minden felsorolt részegység szabványos megoldás. A magyar szervizekben is cserélhető és javítható a gépsárkány minden porcikája. A felsorolásban a zölddel kiemelt szövegrészek (link) a PVY oldalára mutatnak. Ha kell plusz alkatrész, akkor EU raktárból fogják küldeni, nem lesz VÁM, ÁFA és egyéb hercehurca!

pvy-z20-max-15.jpg

Az LCD kijelző középre került, nagyobb lett, és napfényben is jobban látható. A kijelzőről  leolvashatjuk az aktuális sebességet, a megtett távolságot, az akkumulátor töltöttségét és a rásegítés mértékét. A bal oldalon helyezkedik el a világítás és a kürt nyomógombja. Mellette a szokásos + és -, valamint az M-gomb. Ez utóbbi szolgál a be- és kikapcsolásra, illetve a menübe lépéshez, ahol is láthatjuk az összutat (ODO), az egyszerre megtett távolságot (TRIP), az akku feszültségét (VOL), és a menetidőt (TIME) is csekkolhatjuk.

Az LCD kijelzőn a + és a – gombokat egyszerre nyomva tartva beléphetünk a 20 pontos szervízmenübe, ahol az M gombbal lépegethetünk. A P01-ben például a kijelző fényerejét állíthatjuk 3 fokozatban (alapból 2-esen van). A P04-ben a kijelző kikapcsolási idejét szabályozhatjuk, amely egyébként 10 perc után kikapcsol, ha nem érzékel mozgást. Térdfájósoknak érdemes a P12-ben a nyomatékszenzor rásegítésének mértékét (0-5 között állítható) megemelni 3-ról 5-re. A gázmarkolatot szoftveresen letiltani a P19-ben lehet. Itt egyszerűen kikapcsoljuk a nulla állást (csak PAS 0 fokozatban megy pedálozás nélkül a gép), és csak az 1-2-3 rásegítési fokozat marad.

A PVY Z20 MAX (leszerelt vagy deaktivált gázmarkolattal) egy 250 wattos motorteljesítményű, FULL szabályos pedelec kerékpár, amelynek a jogszabály szerinti besorolása megegyezik a hétköznapi kerékpárokéval, tehát használatukra is ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a jó öreg drótszamarakra. Ahogyan már írtuk, pár pillanat alatt e-bike varázsolható belőle. Természetesen a korlátozás ugyanazzal a módszerrel, pár gombnyomással visszaállítható – és törvénytisztelő állampolgárként – kerekezhetünk tovább. 

pvy-z20-max-16.jpg

A feloldáshoz behúzott fékkarral kapcsoljuk be a gépet, és 20 másodpercig tartsuk is úgy. Utána ki-be kapcsolás után lépjünk be a P08-as menübe, és állítsuk a max sebességet 50 km/h-ra. Terhelés nélkül 42,5 km/h, 100 kg-os terheléssel pedig 38 km/h a maximális sebesség. Ez nem azt jelenti, hogy 40-es tempóval kell veretni a kerékpárúton, sőt, kell biztosítás, Sm vagy B-s jogosítvány és sisak is pattanjon fel gyorsan a kobakra!

pvy-z20-max-17.jpg

A gyártó 200 km-es hatótávot ad meg, 1-es rásegítéssel és 70 kg-os terheléssel. Ehhez az energiát a vázban egy 36 V/ 15 Ah és újdonságként a vázon egy 36 V/ 10,6 Ah-s akkumulátor szolgáltatja. Ennek ellenőrzésére hatótáv-tesztet végeztünk. Az első körben, a dromedár kíséretében, 95 kilogrammos terheléssel, 3-as rásegítéssel, 2 óra 3 perc alatt 50,1 kilométert tekertünk, 24 km/h-s átlagsebességgel, a maximális sebesség pedig 38 km/h volt. Az akkumulátor 98%-ról (41,6 V) 60%-ra (37,1 V) merült. A 36 voltos rendszereknél 42 volt a 100%, 31,2 volt, azaz 10% alá ne merítsük le soha! Fontos kiemelni, hogy mennyire pontosan mér a PVY kijelzője. A képen jól látható, hogy ugyanazt mérte, mint a GPS. Valamint az esőcseppek is észrevehetőek, elkapott bennünket egy kisebb zuhi. A Z20 Max IPX5 tanúsítvánnyal rendelkezik, ettől még nem lesz vízibicikli, de esőben azért rövid távon közlekedhetünk vele.

pvy-z20-max-18.jpg

A következő körben, szinte ugyanazon a távon már egy 40 kilóval könnyebb felhasználó tekerte a Z20 Max-ot. A lenti képen jól látható, hogy 60%-ról (37,1 V) 48%-ra (35,7 V) merültek csak az akkumulátorok. Tehát, ha 40 kilóval kisebb a terhelés, 26%-kal kevesebb a fogyasztás. Összesen 98,4 km-t túráztunk maximális rásegítéssel az elektromos gépsárkánnyal, ez alatt merült 48%-ra. Szóval a gyártó által megadott érték nem kamu, brutális az egy töltéssel megtehető hatótáv.

pvy-z20-max-19.jpg

Ráadásul ez egy városi felhasználásra szánt, összecsukható erőgép „CITY SPOWER", ott meg nem fogunk ekkora maximális és átlagsebességgel közlekedni. Az elektromos kerékpárok izgalmas és élvezetes élményt nyújthatnak, de a felelősségteljes vezetés kulcsfontosságú a saját és mások biztonsága szempontjából!

pvy-z20-max-20.jpg

Összességében 921,6 Wh energia van a két akkumulátorban, a 84 wattos töltővel 12 órát számolhatunk a 100%-ra töltéshez. Mi természetesen napelemes hordozható töltőállomásról töltöttünk - napenergia a barátunk, nem az MVM. A töltéshez természetesen nem szükséges az akkumulátorokat kivenni.

pvy-z20-max-21.jpg

Egy dolgot baltáztak el a PVY mérnökei, az pedig a vázban lévő akkumulátor eltávolítására, illetve bekapcsolására szolgáló kulcs helye. Ráadásul az első összecsukáskor nem vettük ki a helyéről a kulcsot, az meg szépen elhajlott. Ezt jeleztük az illetékesnek, azóta a honlapon már feltüntették, hogy a kerékpár összehajtása előtt vegyük ki a kulcsot. A kulcsmásoló egyébként 3000 forintért készít majd másik kulcsot. Még jó, hogy mindkét akkumulátorhoz 2-2 kulcs jár.

pvy-z20-max-22.jpg

Örültünk volna még egy aksi töltőnek - mert két darab battery van a gépben -, de nem gond, beszerezhető könnyedén ez is.

A vázon lévő akkumulátort a palack oldalán lévő billenőkapcsolóval, a vázban lévőt pedig a már említett kulccsal kapcsolhatjuk ki-be. A rendszer mindig azt a telepet használja, amelyikben több delej van, azonos szint esetén pedig mindkettőt egyformán terheli. Használhatjuk bármelyik akkumulátorral külön-külön is.

Összességében a PVY Z20 Max minden téren előrelépett, sokkal jobb lett, mint az elődje, igaz, egy kicsit drágább is, de a fejlesztések ezt indokolják is. A hazai piacon még mindig elég gyenge, vagy indokolatlanul túlárazott a kínálat ebben a méretosztályban.

pvy-z20-max-23.jpg

A PVY Z20 Max összecsukható elektromos kerékpár megvásárlásához most a NapZ20MX kupon használatával csak 1059,99 dollárra lesz szükségünk, ami 367 ezer forint. Ez egy igen jó ár, ennyiért senki nem kínál ilyen tudású összecsukható elektromos kerékpár!

A termék EU raktárból érkezik, a rendelést követően 3-5 napon belül, nincs további szállítási díj, VÁM, ÁFA és egyéb hercehurca, annyit fizetünk, amennyi fentebb írva van! A szállítási biztosítás (21,20 dollár) nem kötelező, de ajánlott!

Szólj hozzá