iScooter i9M elektromos roller teszt
Az elektromos rollerek mezőnye ma már egészen zsúfolt, de akadnak modellek, amelyek így is ki tudnak tűnni – például az iScooter i9M, ami kompakt méreteivel, meglepően erős motorjával és okos kiegészítőivel igazi városi alternatíva. Ráadásul kuponnal 90 000 Ft körül beszerezhető. Leteszteltük, és össze is hasonlítottuk a korábban nálunk járt KuKirin S1 Max-szal.
Bevezetés – Mi az az iScooter?
Az iScooter viszonylag fiatal, de gyorsan növekvő márka az elektromos rollerek piacán. Céljuk, hogy magas minőségű, innovatív és megfizethető elektromos közlekedési eszközöket kínáljanak a városi ingázóknak. Küldetésük a „smart green mobility” elősegítése, azaz az okos, környezetbarát közlekedési megoldások népszerűsítése.
Az iScooter európai jelenlétét is erősíti, saját EU-s központtal rendelkeznek, hangsúlyozva a minőségellenőrzést és a vásárlói elégedettséget. Ahogy a nevük is sugallja (intelligent Scooter), az okos megoldásokra és a felhasználóbarát kialakításra helyezik a hangsúlyt. A márka legújabb modellje, az öttagú i9 család M jelzésű modellje járt nálunk teszten. Csapjunk bele a lecsóba, nézzük meg, mit tud az iScooter i9M elektromos roller.
Kicsomagolás és első benyomások
Az iScooter i9M egy átlagos méretű, de masszív kartondobozban érkezett hozzánk a Geekbuyingtól. A roller maga gondosan becsomagolva, hungarocell elemekkel védve várta, hogy végre fényre kerüljön.
A kibontás után a következő tartozékokat találtuk a dobozban:
- Maga az iScooter i9M elektromos roller, gyakorlatilag összeszerelt állapotban (egy kábelt kellett összedugni, majd utána a kormányt rögzíteni némi zsír kíséretében).
- Egy EU-s töltőadapter (42 V, 1,5 A, azaz 63 W teljesítményű).
- Egy T-szárú imbuszkulcs az összeszereléshez és az esetleges utánhúzáshoz, 6 darab csavar, ebből kettő tartalék.
- Egy menetes tömlő az első kerék felpumpálásához a süllyesztett szelep miatt.
- Tartalék belső gumi.
- Egy felhasználói kézikönyv.
Első használat előtt nanokerámia bevonattal is megkínáljuk a „jószágot”, ezáltal a fényezés rendkívül magas fényű, csillogó, karcálló és vízlepergető hatású lesz.
A csomagolás korrekt, a roller épségben átvészelte az utazást. Az S1 Max esetében is hasonló volt a körítés, ez ebben a kategóriában standardnak mondható. A kerekek felpumpálását (50 PSI) követően nézzük meg, milyen is valójában az I9M.
Kialakítása letisztult, a fekete-szürke színvilág modern, a fémes felületek pedig meglepően masszív benyomást keltenek. Bár olcsóbb kategóriába tartozik, első ránézésre nem tűnik „olcsósított” terméknek.
Külső és minőség - Nézzük, milyen részegységekből épül fel az i9M pálcikaroller!
Az iScooter i9M letisztult, modern megjelenésű roller. A fekete szín dominál, amelyet néhány piros részlet tör meg, így egyáltalán nem unalmas. A váz masszívnak tűnik, az illesztések rendben vannak. A maximális terhelhetőség 120 kg, ami nyilvánvalóan nem reális. A felhasználói utasításban benne is van, hogy 90 kg-nál nehezebb felhasználóknak nem ajánlott a hosszabbtávú használata. Fémszórási technológiát alkalmaznak. Ez a fejlett eljárás nemcsak elegáns és tartós külsőt kölcsönöz a rollernek, hanem javítja a korrózióállóságát is.
- Kormány: A kormány kellemes fogású, gumírozott markolatokkal rendelkezik. Szélessége átlagos, városi manőverezéshez megfelelő. Nem állítható a magassága, ami az S1 Max esetében sem volt opció.
- Kijelző: A kormány közepén egy egyszerű, de jól olvasható, napfényben is korlátozottan látható LED kijelző található. Informál a sebességről, az akkumulátor töltöttségi szintjéről (5 pálcikával), a kiválasztott sebességmódról és a lámpa állapotáról.
- Gázkar, fékkar: Jobb oldalon egy hüvelykujjal működtethető gázkar, bal oldalon pedig a hátsó mechanikus tárcsaféket és az első E-ABS-t egyszerre aktiváló fékkar található. Mindkettő kézreálló, működésük finoman adagolható.
- Csengő: Egy egyszerű, de hatékony mechanikus csengőt integráltak a bal oldali markolat mellé, ami jól jön a városi forgalomban.
- Kormányszár: Masszívnak tűnő alumíniumötvözet kormányszár tartja a kormányt. Az S1 Max-hoz hasonlóan itt sem tapasztaltunk lötyögést vagy bizonytalanságot.
- Összecsukó mechanizmus: Az i9M összecsukása egyszerű és gyors, 3 másodperces művelet. Egy biztonsági kallantyú lehúzása után a kormányszár lehajtható, és a hátsó sárvédőn kialakított fülbe akasztható. Stabilan tart, könnyen hordozhatóvá téve a 13,1 kg tömegű rollert.
- Lámpa: Elöl egy fényes LED fényszóró biztosítja a látást és a láthatóságot sötétedés után. Hátul egy piros LED helyzetjelző található, amely fékezéskor erősebben villog.
- Test, fellépő: A 14 x 51 cm-es, csúszásmentes gumiborítással ellátott trepnije elegendő helyet biztosít, bár a KuKirin S1 Max 15 x 61 cm-es állófelülete tágasabbnak érződött, ott jobban elfér a láb, különösen hosszabb utakon. Kényelmesen elfér rajta mindkét láb.
- Kerekek, felfüggesztés: Az i9M kopásálló pneumatikus, 10 hüvelykes gumiabroncsokon gurul, jó ütéscsillapítással. A gumik defekttűrő réteggel, belső bélésréteggel és defekttűrő védőréteggel vannak felszerelve. Az S1 Max 8 colos, tömör, méhsejt szerkezetű gumiabroncsokkal és hátsó felfüggesztéssel rendelkezett, gyengébb komforttal.
- Fékek: A roller kombinált fékrendszerrel rendelkezik: elöl egy elektronikus (E-ABS) fék, hátul pedig egy mechanikus tárcsafék dolgozik. A fékek jól teljesítettek. A hátsó tárcsafék határozottan fog, az első E-ABS pedig finoman segít, megakadályozva az első kerék blokkolását. A kombinált rendszer biztonságérzetet ad. Az S1 Max ezzel szemben hátul csak taposófékkel operált, félelmeink ellenére nem volt gond a fékhatással.
- Sárvédők: Mindkét keréknél találunk sárvédőt, amelyek hatékonyan védenek a felverődő víztől és sártól. A hátsó sárvédő egyben az összecsukó mechanizmus rögzítési pontjaként is szolgál.
- Motor: Új generációs, 500 W-os, első kerékagyba integrált szénkefe nélküli motor. Az S1 Max 350 W-os motort kapott, melynek pillanatnyi csúcsteljesítménye (peak power) elérheti az 500 wattot.
- Akkumulátor: BMS akkumulátorkezelő rendszer, 6 rétegű biztonsági védelemmel, valós idejű felügyelettel a 36 V 7,5 Ah (270 Wh) kapacitású lítium-ion akkumulátor biztonsága érdekében. Ez kisebb, mint az S1 Max 36 V-os, 10,4 Ah kapacitású (374 Wh-s) telepe.
Kijelző és app - Mindenre „is” jó Tuya Smart alkalmazás
A kijelző, ahogyan fentebb írtuk, meglehetősen alap, csak az aktuális sebességet mutatja, ellentétben az S1 Max-szal, ahol feszültséget és a megtett távolságot is láthatunk. Cserébe viszont az iScooter i9M rendelkezik egy jól használható telefonos applikációval. A sokak által ismert és rengeteg más kütyühöz használható Tuya Smart app Bluetooth kapcsolaton keresztül kommunikál az i9M-mel. Ebben lekérhető a térképes pozíció, a megtett távolság, az utazási idő, az akkumulátor töltöttsége százalékban, valamint innen lehet aktiválni a tempomatot, a „zero start” funkciót (nem kell meglökni induláskor, elég a gázt húzni), kapcsolhatjuk a lámpákat, illetve a sebességmódokat is állíthatjuk. A legjobb, hogy lezárhatjuk a rollert, ilyenkor blokkolja az első kereket, sípol, villog, hívja a 911-et - nyilván az utóbbit nem teszi és a 112-őt sem értesíti -, de baromi hasznos extra az illetéktelen kezek ellen.
Plusz trükk: Sport mód aktiválása
A gyári korlátozás szerint az EU verziós i9M csak Eco (15 km/h), Drive (25 km/h) és Gyalogos módot tud. A Sport mód (35 km/h) le van tiltva, a North American verzióban viszont nincs. A korlátozás (saját felelősségre) egy egyszerű trükkel feloldható: a fékkart behúzva, a bekapcsoló gombot ötször gyorsan meg kell nyomni. Természetesen semmilyen hibát, garanciavesztést nem okoz a feloldás, és ugyanezzel a módszerrel ismét limitálható a sebesség.
Ezután a roller valós körülmények között, 100 kg-os terheléssel, GPS szerint 34 km/h sebességet is elér, a KuKirin maximuma ilyen terheléssel csak 28 km/h volt. Az S1 Max talán egy picit lomhább az i9M-nél, de a nagyobb akkumulátor nyújtotta hatótávolság kompenzálja ezt.
Menettapasztalatok, kényelem
Bár az i9M nem rendelkezik semmiféle lengéscsillapítással, a 10 hüvelykes pneumatikus gumik meglepően jól csillapítják az úthibákat. Macskaköves úton is kényelmesebbnek érződött, mint a KuKirin S1 Max, ami furcsán hangozhat, de valóban így volt: az S1 Max rugózása inkább kemény, és kevésbé nyeli el az ütéseket.
Érdekes módon, a keskenyebb kormány ellenére az i9M stabilabbnak bizonyult menet közben. Míg az S1 Max-nál nem lehetett elengedni a kormányt, addig az i9M esetében egy rövid időre, például a szem megtörülésére elengedtük (természetesen egyenes és jó minőségű úton, maximális óvatossággal).
Hatótáv teszt – mit bír a valóságban?
A hatótáv tesztünket ideális körülmények között, 65 kg-os terheléssel végeztük. A Drive módot választottuk, és a tempomatot 20 km/h-ra állítottuk. A 18-20 °C-os hőmérséklet és a sík út kedvezett a tesztnek, azonban nem hagytuk ki mindkét irányból a Tomori Pál híd (Kalocsa–Paks Duna-híd) emelkedőjét sem, ami komoly próbatétel elé állítja az ilyen kis csöppségeket.
A teszt során a GPS által mért legnagyobb sebességünk 34 km/h volt. Az akkumulátor végül 25,3 km megtétele után merült le, amit a pirosan villogó töltöttségjelző ikon jelzett. Ezen a ponton még lehetett vele lassan haladni, de a teljesítmény jelentősen csökken, és az akkumulátort is gyilkolja ilyenkor.
A lemerült i9M-et otthon a Power Station konnektorából, napenergia segítségével töltöttük újra a mellékelt 63 wattos EU-s töltőadapterrel. A teljes feltöltés 4 óra 47 percig tartott. Ezalatt a fogyasztásmérő szerint 317 Wh energiát pumpáltunk az akkumulátorba. Ez az érték magasabb a telep névleges 270 Wh kapacitásánál, ami a töltési veszteségek miatt teljesen normális. A töltési idő elfogadható a telep méretéhez képest. Az S1 Max nagyobb akkumulátorát 15 perc híján 8 órán át tartott feltölteni a gyári töltőjével.
A KuKirin S1 Max a korábbi tesztünkön 32 km-t bírt egyetlen töltéssel, ami a nagyobb akkumulátorának köszönhető. Az i9M által elért 25,3 km sem mondható rossznak ebben a kategóriában, különösen figyelembe véve a híd emelkedőjének többszöri megmászását. A gyártó egyébként az i9M esetében 30 km-es hatótávot ígér, míg az S1 Max-nál 39 km-t.
iScooter i9M vs. KuKirin S1 Max összehasonlítás
Lássuk a száraz tényeket. Ahogyan a fenti képen látható, az S1 Max aktív használatban van, új gazdájánál rója a kilométereket