2025. ápr 25.

PVY Z20 Pro Evo összecsukható elektromos kerékpár teszt

írta: fontecone
PVY Z20 Pro Evo összecsukható elektromos kerékpár teszt

A PVY viszonylag új szereplő az elektromos kerékpárok piacán, a kínai startup céget két évvel ezelőtt alapították. Első modelljük, a Z20 Pro, 2023 februárjában debütált, és hamar felkeltette az érdeklődést a kompakt, összecsukható e-bringák kedvelői körében. Mostani tesztünk alanya ennek a modellnek a továbbfejlesztett változata, a PVY Z20 Pro Evo. Lássuk, mit kínál ez a frissített, sokoldalúnak ígérkező városi és túra kerékpár!

pvy-z20-pro-evo-nyito.jpg

Bevezetés – Valódi fejlesztés

A városi mobilitást átalakító, környezetbarát, hatékony és sokoldalú elektromos kerékpárok között egyre népszerűbbek az összecsukható változatok, amelyek kényelmes és hordozható megoldást kínálnak a városi közlekedésre és a szabadidős tevékenységekre.

A PVY név az olvasók számára ismerős lehet, és nem véletlen: az elmúlt években több, kifejezetten jól sikerült elektromos kerékpárt is piacra dobtak. A 2023-ban bemutatott Z20 Pro korrekt belépő volt, a Z20 Max pedig egy erősebb, mégis kompakt középkategóriás modell lett, a Max 26 pedig új dimenziókat nyitott meg a kerékpározás világában. Most viszont itt a Z20 Pro Evo, ami a névhez hűen valódi evolúció. Az átdolgozott alkatrészekkel és néhány gyakorlati fejlesztéssel az új modell kifejezetten az előd gyengeségeit kívánja kiküszöbölni. A csúcspont egyértelműen a nyomatékérzékelő, amely természetesebb és hatékonyabb pedálozási élményt nyújt.

pvy-z20-pro-evo-1.jpg

Összeszerelés és első lépések

pvy-z20-pro-evo-2.jpg

A PVY Z20 Pro Evo doboza nem túl nagy, mivel a bringa összecsukott állapotban van benne.

pvy-z20-pro-evo-3.jpg

Az összeszerelés nagyon le van egyszerűsítve. A kormányszárat fel kell hajtani, be kell lehelyezni a kormánycsövet, majd a gyorszárral rögzítenünk kell.

pvy-z20-pro-evo-4.jpg

A kormánycső belsejében lévő nútos csúszó rész miatt az egész szerkezet stabilabb, mint az elődökben - itt már látható egy kis fejlődés.

pvy-z20-pro-evo-5.jpg

A pedálokat és az ülést kell rögzíteni egy kis zsír kíséretében - az utóbbi kapott egy alumínium betétet, ami hasznos újdonság -, valamint az első lámpa elektromos vezetékét kell csatlakoztatni. A csomagtartó és a sárvédők már gyárilag felszerelésre kerültek. A kerekek felpumpálása 3,5 bar-ig, valamint a vázban lévő akkumulátor feltöltése után a gép használatra kész.

pvy-z20-pro-evo-6.jpg

Műszaki adatok, megfelelőség és a „rejtett” erő

A vázon jól láthatóan fel van tüntetve a CE és az EN 15194 szabványnak való megfelelőség, vagyis az EU szabályozásnak, így a hazaiaknak is megfelel a kerékpár. Vagyis 250 W-os motorral, 25 km/órás maximális sebességgel és mindössze 22,5 kg-os tömeggel rendelkezik. 

pvy-z20-pro-evo-7.jpg

PVY Z20 Pro Evo-ra alapból nincs felszerelve a mellékelt gázmarkolat, de a kormánymarkolat egy perc alatt lecserélhető. Szoftveresen, a kijelző P menüjében feloldható a korlátozás, ezután 500 W-os motorteljesítmény és 50 Nm nyomaték lesz elérhető az agymotorban. Így a bringa nem pedál-, hanem „gázkar” működtetésű, akár emberi erő nélkül, önálló haladásra is képes segédmotoros kategóriába sorolt gép.

Természetesen a korlátozás és a gázmarkolat ugyanazzal a módszerrel visszaállítható – és törvénytisztelő állampolgárként – kerekezhetünk tovább.

pvy-z20-pro-evo-8.jpg

Meglepő a Z20 Max után, de néhány csavart utána kellett húzni, és a fékeket is utána kellett állítani. A képen látható módon, csak a pakkban lévő imbuszkulcsra lesz szükségünk a fék beállításához.

Váltórendszer és finomhangolás

Összeszerelés után, jó szokásunkhoz híven, elvittük egy kerékpárok eladásával és szervizelésével foglalkozó boltba az Evo(luciós) csodát – egyébként csak ajánlani tudjuk őket -, ahol megnézték, kipróbálták az újdonságot.

pvy-z20-pro-evo-9.jpg

A Z20 Pro Evo egyik jelentős újdonsága, hogy a 7 sebességes Shimano Tourney váltószettet lecserélték egy microNEW márkájú egységre. Ez valószínűleg az elég jó hírnévnek örvendő, tajvani mircoSHIFT - amely 1999 óta tevékenykedik a kerékpáriparban - klónja lehet. Nincs tapasztalat róla, de a szervizek véleménye szerint jobbnak tűnik ez a microNEW, mint a Tourney.

pvy-z20-pro-evo-10.jpg

Igazából nincs jelentősége, mert a nyomatékos rásegítő motor mellett valójában nem is kell váltani. Az agymotoros e-bike hajtáslánca általában kevésbé fontos, mint a középhajtásúak esetében. Ez azért van így, mert itt nincs semmilyen motorerő a láncra, a fogaskerekekre stb. Az egyetlen erő, amelyet a kerékagymotoros e-bike hajtásláncának kezelnie kell, a saját láberő. A legtöbben csak hetesben fogják használni a gépet, még emelkedőn is.

pvy-z20-pro-evo-11.jpg

Nekünk nem tűnt fel, alapból is szépen váltott a gép, de a 20-30 éve kerékpárokkal foglalkozó szakiknak igen, hogy egy picit lazítani kellett a váltóbowdenen, valamint a „H” és az „L” jelű csavarokkal a végállásokat is finomítani kellett.  Miután ez az 1 perces művelet megtörtént, kifogástalan lett a váltó.

Felszereltség és apróbb változtatások

A váltónál fontosabb fejlődési lépcső, hogy az elődjéhez képest a kerékpár akkumulátoráról működő első, illetve a féklámpa- és irányjelző funkciót is betöltő hátsó lámpával rendelkezik. Természetesen a szuperigényes négyrétegű fényezés, a csomagtartó, a küllőprizmák (macskaszem) és az elektromos duda is megmaradt.

pvy-z20-pro-evo-12.jpg

Annak érdekében, hogy a gyártó ne lépje túl az előd súlyát, a nagyobb akkumulátor miatti többlet kompenzálására a fém sárvédőket kevésbé tetszetős, de funkcionális műanyag elemekre cserélték az Evo modellnél.

Felfüggesztés és fékek

Első villa nem változott, sima teleszkópos villa, acélrugóval, állítási, előfeszítési és fixre zárási lehetőség nélkül.

pvy-z20-pro-evo-13.jpg

A szintén 160 milliméteres első és hátsó mechanikus tárcsafékek is megújultak, és meglepően jók lettek.

pvy-z20-pro-evo-14.jpg

Összecsukhatóság és hordozhatóság

Az alapvető kialakítás változatlan marad. A PVY a Z20 Pro Evo esetében is összecsukható alumínium vázat használ, amely néhány egyszerű lépéssel kompakt méretűre összehajtható.

pvy-z20-pro-evo-15.jpg

A váz középen összehajtható, a kormány lehajtható, illetve a pedálok is felhajthatók, így az autó csomagtartójában vagy lakásban könnyen elfér. Ez a koncepció már az elődjénél is bevált, és a kerékpárt ideálisá teszi a korlátozott tárolóhelyű ingázók vagy kempingezők számára.

pvy-z20-pro-evo-16.jpg

A kerékpár súlya 22,5 kg, ezért viszonylag kényelmesen szállítható. A gyártó szerint a maximális teherbírás 150 kg, ami azt jelenti, hogy a nehezebb egyének és csomagjaik is biztonságban lehetnek az úton.

A nyomatékszenzor - Az Evo lelke

A PVY Z20 Pro Evo legfontosabb evolúciós ugrása a motorrásegítés intelligens vezérlése, amelyet a fejlett nyomatékérzékelő tesz lehetővé. A nyomatékszenzor, ellentétben a sima Pro verzióban lévő pedálszenzorral, nem csak azt érzékeli, hogy a pedál forog-e, hanem azt is, hogy a kerékpáros mekkora erőt fejt ki tekerés közben.

pvy-z20-pro-evo-17.jpg

Ennek köszönhetően a rásegítés sokkal természetesebb és intuitívabb érzetet ad, mivel a motor teljesítménye arányosan változik a pedálozás erősségével. Ezáltal a PVY Z20 Pro Evo vezetési élménye finomabbá és jobban kontrollálhatóvá válik, a segítségnyújtás nem hirtelen kapcsol be, hanem a saját erőkifejtésünket egészíti ki harmonikusan. Ez nem csak a hatótávolságot optimalizálja, hanem javítja az e-bike irányíthatóságát is – ideális változó lejtőkkel rendelkező, igényes utakhoz vagy városi közlekedéshez, ahol az asszisztens pontos adagolása jelentősen növeli a vezetési kényelmet.

Üzemmódok és kijelző

A PVY Z20 Pro Evo, ahogyan az elődök is, három üzemmóddal rendelkezik – tisztán elektromos, teljesítménysegítő (pedál-asszisztens) és hagyományos kerékpáros mód –, de a Pro Evo esetében a kezelőfelület is átdolgozásra került, modern LED kijelzővel és informatív menürendszerrel. Ez különösen azok számára hasznos, akik első alkalommal vágnak bele az elektromos kerékpározás világába, vagy egyszerűbb, intuitív felületre vágynak.

pvy-z20-pro-evo-18.jpg

Akkumulátor és hatótáv ígérete

A nyomatékszenzor után a legfontosabb frissítés az akkumulátort érinti. Az előző modell 10,4 Ah-s akkumulátorával inkább az alsó középkategóriába tartozott, a Z20 Pro Evo most egy lényegesen erősebb, 36 V-os, 14,5 Ah kapacitású, a vázból kivehető akkumulátorral rendelkezik.

pvy-z20-pro-evo-19.jpg

A gyártó rásegítéses módban 120 km-es hatótávot ígér 65 kg-os terheléssel, 20-25 °C hőmérsékleten, sík úton, szélcsendes időben, 15 km/h-s sebességgel haladva. Nézzük meg, hogy mire képes a 20 hüvelykes, 2,125 hüvelyk szélességű abroncsokkal szerelt Evo a gyakorlatban.

Valós hatótáv teszt

A hatótáv tesztet két részre osztva végeztük. Az első nap a fenti feltételek közül a síkút nem teljesült, többször felcsapattunk a Tomori Pál híd (Kalocsa–Paks Duna-híd) elég komoly emelkedőjén. A táv utolsó harmadában elég komoly ellenszél is volt. Az első 57,5 km-es szakaszt 20 km/h-s átlagsebességgel, 36,8 km/h-s maximális sebességgel tettük meg.

pvy-z20-pro-evo-20.jpg

A második szakaszban ugyanezekkel a feltételekkel, ellenszél nélkül, 21 km-t tettünk meg, ugyanazzal az átlagsebességgel és a legnagyobb sebesség 33,36 km/h volt. Összesen 78,5 km-et tekertünk, a kijelzőn már csak egy csík maradt, az akkumulátor feszültsége pedig 32 voltra, azaz 18%-ra csökkent. A közel 80 km-es hatótáv azért magáért beszél.

pvy-z20-pro-evo-21.jpg

A feltöltés 19 perc híján 8 órán át tartott, ezalatt 456 Wh energiát pumpáltunk bele. Ez a töltési veszteséget is figyelembe véve megerősíti a gyártó által megadott 522 Wh kapacitást.

pvy-z20-pro-evo-22.jpg

Összegzés és ár-érték arány

A PVY Z20 Pro Evo egy nagyon érdekes, átfogó csomagot kínál, kiválóan ötvözve a hordozhatóságot a teljesítménnyel. Különösen kellemes a továbbfejlesztett motorvezérlés nyomatékérzékelővel, a nagyobb akkumulátor és a modernizált világítás. A további funkciók, például a módosított kormánycső, a jobb fékek, az informatívabb és jobban látható LCD-kijelző is azt mutatják, hogy a PVY komolyan vette az elődről szóló visszajelzéseket.

pvy-z20-pro-evo-23.jpg

A PVY Z20 Pro Evo a városi ingázóknak, a szabadtéri szerelmeseknek és bárkinek szól, aki környezetbarát és hatékony mobilitási megoldást keres. További bónuszként a továbbfejlesztett Evo pont annyiba kerül, mint két évvel ezelőtt a gyártó első terméke, az elődmodell, a Z20 Pro.

Előnyök:

Nyomatékszenzor: Természetesebb, intuitívabb és hatékonyabb rásegítést biztosít, javítja a kontrollt és optimalizálja a hatótávolságot.
Nagyobb akkumulátor: Jelentősen megnövelt kapacitás (14,5 Ah) az elődmodellhez képest, ami jó valós hatótávot (tesztben kb. 80 km) eredményez.
Összecsukható és hordozható: Kompakt méretre hajtható (váz, kormány, pedálok), viszonylag könnyű (22,5 kg), ideális tároláshoz és szállításhoz.
Modernizált felszereltség: Integrált első és hátsó lámpák (utóbbi fék- és irányjelző funkcióval), elektromos kürt, informatívabb LCD kijelző.
Fejlesztett alkatrészek: Stabilabb kormányrögzítés, jobb mechanikus tárcsafékek, alumínium betét az ülésrögzítésnél.
Szabályoknak megfelelő (alapból): EN 15194 tanúsítvánnyal rendelkezik (250W, 25 km/h limit).
Nagy teherbírás: 150 kg maximális terhelhetőség.
Jó ár-érték arány: Az elődmodell induló árához hasonló áron jelentős fejlesztéseket kínál
Egyszerű összeszerelés: Gyorsan üzembe helyezhető.
Feloldható teljesítmény (opcionális): Lehetőség van a motor teljesítményének (500 W, 50 Nm) és a gázkar használatának aktiválására (de ez jogilag segédmotorrá minősíti).

Hátrányok:

Finomhangolás szükséges lehet: Az összeszerelés után szükség lehet a csavarok utánhúzására, fékek és váltó beállítására.
Egyszerű első villa: Az alap teleszkópos villa nem állítható és nem zárható.
Műanyag sárvédők: Funkcionálisak, de kevésbé esztétikusak, mint az előd fém sárvédői (súlycsökkentés miatt).
MicroNEW váltó: Bár jónak tűnik, viszonylag ismeretlen (klón?) márka a Shimano Tourney helyett.
Feloldott állapot jogi következményei: A teljesítmény feloldásával és a gázkar használatával a kerékpár már nem felel meg az elektromos kerékpár szabályozásnak, segédmotoros kerékpárnak minősül.

A PVY Z20 Pro Evo összecsukható elektromos kerékpár megvásárlásához most a BGa905f1 kupon használatával csak 799,99 dollárra lesz szükségünk, ami 288 ezer forint.

A termék EU raktárból érkezik, a rendelést követően 7-8 munkanapon belül, nincs további szállítási díj, VÁM, ÁFA és egyéb hercehurca, annyit fizetünk, amennyi fentebb írva van! A szállítási biztosítás (3,46 dollár) nem kötelező, de ajánlott!

Szólj hozzá

PVY Z20 Pro Evo